Sunday 16 September 2012

Emas: Pelindung kekayaan teragung! -Nazrin Nasser-




GOLD: THE ULTIMATE WEALTH PROTECTOR


Pertama sekali saya ingin umumkan bahawa saya bukanlah seorang pakar dalam pelaburan emas. Saya belum pernah melabur dalam emas. Saya masih dalam proses belajar mengenai tajuk yang hebat ini. Walaubagaimanapun saya, akan menerangkan secara asas tentang pelaburan emas.

Saya merujuk kepada ebook “Menyingkap Rahsia Pelaburan Emas” yang ditulis oleh pakar dan juga pelabur aktif dalam emas; Syukor Hashim (jutawanemas.com). Menurut beliau, lima sebab anda mesti (wajib) menyimpan emas:
  1. Emas ialah kekayaan yang sebenarnya
  2. Harga emas sentiasa naik dalam jangka masa panjang
  3. Nilai wang kertas sentiasa jatuh dalam jangka masa panjang
  4. Asset yang terunggul
  5. Emas tidak boleh dimanipulasi

Apakah yang dimaksudkan “emas ialah kekayaan yang sebenarnya”? Sebagai pelabur, anda perlu tahu bahawa “musuh” wang adalah inflasi. Inflasi ini mengurangkan nilai sebenar matawang. Sebagai contoh, RM0.10 pada tahun 1990 dapat membeli sebungkus nasi lemak. Malangnya pada tahun 2010, nasi lemak yang sama saiz dan rasanya dijual pada harga RM1.00. Peningkatan yang sangat tinggi.

Kenapa terjadinya inflasi. Jawapannya mudah, wang kertas dicetak terlalu banyak oleh kerajaan. Mungkin kerajaan mahu menampung perbelanjaan untuk pembangunan negara atau membayar hutang bank dunia yang tinggi. Wang ada banyak di tangan rakyat, tetapi kuantiti pengeluaran barang tetap sama. Nilai matawang akan jatuh. Barang dan perkhidmatan terhad, tetapi ramai yang memerlukannya. Apabila terjadi permintaan pengguna melebihi penawaran barang oleh pengeluar, maka harga akan meningkat tinggi. Siapa yang mampu bayar pada harga tinggi maka dia akan dapat.

Begitu juga dengan barang dagangan komoditi seperti minyak dan gas. Kenaikan harga minyak akan memberi kesan langsung kepada kenaikan harga barang. Menyebabkan inflasi meningkat. Oleh sebab itu, perlunya kawalan daripada pihak kerajaan agar barangan keperluan asas ini tidak dinaikkan harga sesuka hati. Ia memberi kesan kepada taraf hidup penduduk. Sebagai langkah berjaga-jaga, maka anda dinasihatkan memulakan simpanan emas.

Emas ialah kalis inflasi kerana ia tidak dapat dicetak atau dibuat sewenang-wenangnya. Emas adalah sumber yang terhad daripada perut bumi. Di Malaysia, kadar inflasi setiap tahun kebiasaannya antara 4 peratus sehingga 8 peratus. Berita gembira untuk kita semua, emas bersamaan inflasi sifar! Ada kajian mengatakan bahawa 1 dinar emas pada masa 1,400 tahun dahulu boleh digunakan untuk membeli seekor kambing dewasa, juga boleh dibeli pada hari ini.

Pada pendapat saya, simpanan emas adalah pelaburan jangka panjang. Ia bukanlah suatu alat untuk anda cepat kaya. Kerana harga pasaran emas tidak naik mendadak dalam masa 1 tahun. Biasanya tempoh 5 ke 10 tahun dengan kenaikan harga yang perlahan dan konsisten. 



Apa yang untung dengan pelaburan emas, anda mungkin berhempas pulas membeli rumah teres setingkat atau apartment 3 bilik pada harga RM200,000 hingga RM300,000 ditambah dengan kadar faedah pinjaman yang tinggi saban tahun. Jika anda bermula dari sekarang secara konsisten, dalam masa 5 tahun ke 10 tahun lagi anda boleh membeli rumah tersebut dengan 1 kilogram emas sahaja! Bukan bayaran pendahuluan tetapi keseluruhan dengan tunai!

Anda berasa teruja dengan pelaburan emas? Nanti dulu! Mahukah saya tunjukkan yang lebih hebat daripada ini? Saya pasti anda pasti akan lebih seronok. Sila baca laporan penting di sini http://bit.ly/UnPgWG

“ILMU + TINDAKAN = KEUNTUNGAN”  -Syukor Hashim, founder of jutawanemas.com-

No comments:

Post a Comment