Thursday 13 September 2012

Perak: “Emas” pada masa hadapan -Nazrin Nasser-




Tidak lengkap rasanya jika saya menyampaikan sesuatu ilmu tanpa disertai dengan kata-kata daripada pakar dalam bidang tersebut. Pelaburan silver telah ditekankan oleh pakar kewangan iaitu Robert Kiyosaki, “Pelaburan silver adalah yang terbaik dalam dekad ini”. Di dalam bukunya ‘The Unfair Advantage’, beliau mendakwa bahawa perak masih lagi mampu dimiliki oleh semua orang, walaupun orang miskin.

Pada tahun akhir tahun 2009, harga perak turun mendadak daripada USD21 per Oz kepada USD9. Ramai pelabur biasa-biasa mula berasa tidak senang dan keluar daripada medium pelaburan perak ini. Pada sangkaan mereka, besi perak sudah tidak bernilai. Bagi pelabur yang menentang arus, saranan Robert Kiyosaki ada benarnya. Mereka yang membeli perak pada masa itu dengan harga yang sangat murah, dengan kuantiti yang banyak, pada masa kini sangat beruntung. Harga perak naik dengan mendadak pada tahun 2012 iaitu sekitar USD33 per Oz!



Bagi masyarakat Malaysia, pelaburan perak masih dalam “sleeping mode”. Ramai orang berebut melabur dalam emas, menyebabkan harganya menjadi sangat mahal. Pada waktu ini tidak ramai golongan miskin dan sederhana dapat melabur emas, melainkan kuantiti yang sedikit. Begitu juga dengan hartanah. Jadi peluang anda yang baru hendak bermula dengan modal yang rendah, perak adalah salah satu medium pelaburan terbaik. Anda masih mampu milikinya kerana satu Oz (31.1 gram) masih berada pada sekitar harga RM188.

Ciri-ciri perak kebanyakannya sama seperti emas. Perbezaannya adalah, emas digunakan secara total sebagai pertukaran matawang atau jual beli dan juga perhiasan yang terunggul. Perak pula digunakan untuk industry pembuatan, disamping sebagai matawang.

Trend harga emas sentiasa menunjukkan pasaran yang menaik dalam jangka masa panjang. Tetapi lain pula halnya dengan perak, sentiasa ada naik turun, adakalanya sangat mendadak. Untuk melabur dalam kedua-dua komoditi ini, perlu ada kajian yang sangat terperinci. Ia tidak menjadi seseuatu yang sukar jika anda sudah terbiasa dengan ilmu ini. Bahkan akan menjadikan pelaburan emas dan perak sebagai permainan yang menyeronokkan.

Saya difahamkan setakat ini, hanya ada pelaburan perak fizikal sahaja di Malaysia. Jika emas, ada yang berbentuk fizikal dan juga pelaburan dalam bentuk akaun emas tanpa mendapat emas fizikal. Emas dan perak boleh dibeli dalam bentuk coin (bullion) atau jongkong (bar).

Sebagai permulaan untuk anda dan juga saya dalam pelaburan silver, Ikram Adi (pengasas pelaburansilver2012.com) telah membuat kajian “Teknik Tukar Ganda” dalam ebooknya yang bertajuk Pelaburan Silver Fizikal di Malaysia. Beliau menyarankan pelabur baru supaya menyimpan 50 Oz perak sebagai insurans atau pelindung kepada simpanan anda. Setelah peruntukan untuk dana kecemasan disediakan, teknik “tukar ganda” ini akan mendedahkan peralihan daripada pelaburan perak kepada pelaburan emas yang terunggul!

Pengetahuan untuk kita semua, nisbah terkini harga emas dan perak ialah 1:50. Iaitu 1 oz emas bersamaan 50 oz perak. Harga emas sekarang ialah USD1,735 bersamaan sekitar RM4,800 per Oz. Lumayan bukan? Jangan lupa nisbah ini tidak kekal dan harga perak juga boleh melambung tinggi dalam tempoh beberapa tahun lagi.
Sila baca laporan penting dalam pelaburan silver di Malaysia oleh Ikram Adi http://bit.ly/133f14C

“Jika anda melabur dalam perak (silver) sekarang, anda boleh membeli rumah sederhana 3 bilik dengan 500 oz perak secara TUNAI”  -Mike Maloney, founder of goldsilver.com-

No comments:

Post a Comment